Trine har udgivet 13 albums mellem 1993-2022. Heraf 7 CD’er som kapelmester, sanger, komponist og arrangør for egne bands.
Da vi rakte ud til Trinelise, var der ingen tvivl om at ligestilling er et emne, som ligger hende meget på sinde.
Hvad tror du der skal til, for at få flere kvinder ind i musikbranchen?
Jeg har ikke oplevet, at jeg aktivt bliver holdt ude eller nede. Det er ikke det, der er på spil, men snarere, at det, jeg kan levere, ikke umiddelbart takseres lige så højt, som det nogen af mine mandlige kolleger kan, OG at der måske af samme grund ikke er så stor efterspørgsel på netop min vare.
Så hvad kan vi gøre? (ud over kvoter som jeg også er helt med på i øvrigt) Vi kommer i alle fald ingen steder, hvis ikke vi kvinder i musikbranchen bruger hinanden i vores projekter. Altså vi skal lære og lave samme evighedsmaskine som drengene.
Dertil kommer publikum. Hvorfor stemmer det kvindelige publikum ikke med fødderne?
Hvis en festival præsenterer et program fuld at mænd, så kan man jo lade være at komme? Der er ikke et stærkere argument end penge.
Det samme repræsentationsproblem har vi jo i forhold til alder og andre former for diversitet… Jeg synes, man skal stemme med fødderne. Lægge sine penge der, hvor, man synes, de peger på noget, man gerne vil have mere af.
Du kan nok se/høre/læse, at jeg i den grad er endt der, hvor jeg ikke forventer at hjælpen skal komme ude fra. Jeg har internaliseret følelsen af at være uden for, og sidder tilbage med den oplevelse, at skal der ske noget, er det noget jeg selv må få til at ske.
Jeg håber meget den næste generation får en lettere tur igennem. Og jeg håber, at selv om jeg er “gammel”, kan jeg stadig nå at være med, når “jordkredsvalget” kommer. Med andre ord - har jeg stadig ikke helt mistet troen på, at min tid nok skal komme.
Lis Wessberg er en af Danmarks førende basunister og har medvirket på mere en 50 udgivelser. I 2021 udgav hun sit anmelderroste debutalbum Yellow Map.
Hvilke kvindelige musikere er du selv blevet inspireret af?
”I forhold til kvinder der har inspireret mig, kan jeg ikke lade være med at tænke på Melba Liston. Hun var sort og kvindelig basunist født i USA i 1926. Melba spillede og ikke mindst komponerede og arrangerede for mange af de HELT store musikere og orkestre på den tid. Basie, Dizzy, Quincy Jones bare for at nævne nogle få. Noget der ikke har været helt let på den tid i USA – 40érne, 50’erne og 60’erne. Af samme årsag måtte hun også ofte, skrive som ”ghostwriter”.
På den danske scene vil jeg nævne Marilyn Mazur og Lotte Anker, som jeg synes har været enormt inspirerende at følge igennem mange år.”
Hvad tror du der skal til, for at få flere kvinder ind i musikbranchen?
”Den bevidsthed der er kommet om skævheden i forhold til diversitet i musikbranchen, har åbnet op for en masse initiativer, debatter og projekter. Mange ting har været debatteret, heriblandt Fællesskaber. Musik er for de fleste, både mænd og kvinder, en social ting udover kunsten (tænk bare på de mange timer i øvelokalet og turbussen). I mange år har kvinder været i undertal i de fleste sammenhænge, herunder bands, bestyrelser, øvelokaleforeninger, bookere og meget mere. Det er noget jeg ved kan tage lysten fra nogle kvinder i at fortsætte i en professionel musikbranche.
Fællesskaber som HUN solo, Jazzcamp for piger og Beats By Girls er initiativer hvor fokusset netop er på at styrke fællesskabet blandt piger/kvinder. Der er nemlig rigtig mange dygtige piger i musikskolerne. Manger piger holder bare op når de når 15-16-årsalderen. Hvorfor? Jeg tror på der er mange grunde, men styrkelse af fællesskaber og kvindenetværk kan være en brik til at forøgelse af kvinder i musikbranchen.”
Den prisvindende sanger og sangskriver Naja Rosa boede i mange år i USA, men hun er sidenhen vendt tilbage til Danmark. Hun turnerer aktivt i Danmark og udlandet med eget band, og The Savage Rose. I 2022 udgav hun albummet ”Closer To The Sun”, som strøg direkte ind som nummer 6 på den officielle vinyl album hitliste.
Da Naja Rosa vendte tilbage til os, var det tydeligt at hendes familie – heraf hendes mor Annisette og hendes søster Billie, har haft en massiv betydning og været en stor støtte og indflydelse i Naja Rosas liv og karriere.
Hvilke kvindelige musikere er du selv blevet inspireret af?
Der er så mange stærke og fantastiske kvindelige kunstnere der har inspireret mig. Da jeg var ca 13 år hørte jeg pladen Songs of Faith med en ung 14 årig Aretha Franklin. Jeg var lamslået over hendes styrke, hendes gennemborende nerve og nødvendigheden i musikken. En enestående sangerinde, pianist og sangskriver. Jeg øvede mig dagligt i mit teenage værelse til alle hendes plader, og for nogle år siden på hendes 73 års fødselsdag hørte jeg hende endelig live. Hun er noget af det største.
Af andre inspirationer kan nævnes Nina Simone, Min mor Annisette som jeg jo har været med rundt hele livet, Stevie Knicks, Alice Coltrane, Sister Rosetta tharpe, Carol Kaye, Lhasa De Sela, Elisabeth Frazer og så mange andre fantastiske kvindelige kunstnere. Der er jo et hav, så det er bare om at dykke ned i det.”
Hvad tror du der skal til, for at få flere kvinder ind i musikbranchen?
”Først og fremmest er det nødvendigt at der bliver nedbrudt nogle gamle fastfrosne, patriakalske systemer. Nogen gange kan det undre én at der først er ved at ske lidt på det punkt nu, men trods alt ser det ud til at der en positiv udvikling igang, og det er også stærkt kærkomment. Fordi det så baner vej for flere unge piger der bliver eksponeret for flere kvindelige rollemodeller, så de tør at tage - det i forvejen usikre - skridt mod en karriere i musikken og måske allerede i en tidligere alder.
Jeg har selv været heldig at have min mor (Annisette) ved min side altid og min søster (Billie Koppel), så vi har haft hinanden også at støtte sig til og blive inspireret af. Men som sagt, der er nogle systemer der skal nedbrydes, nogle gatekeepers der skal udskiftes, så piger og kvinder, uanset alder, unge som ældre, kan få en større plads i det store billede. Der findes så meget talent derude, de skal bare have lov til at blive set og hørt. ”
Læs mere om diversitet I musikbranchen:
KODAs kønsstatisik 2023: https://www.koda.dk/media/225632/kodas-kønsstatistik-2023.pdf
”Hvorfor er der så få kvinder i musikken”, Analyse & Tal 2022: https://www.ogtal.dk/cases/hvorfor-er-der-saa-kvinder-i-musikken